Specyfika miejsca pracy w znaczącej liczbie przypadków decyduje o tym, na jakie szkolenia się decydujemy. Ludzie, którzy pracują w szkolnictwie, szkolą się pod względem umiejętności dydaktycznych. Zapisują się na szkolenia, których tematem są metody pracy z uczniem zdolnym i wymagającym.
Tematyka szkoleń dla pracowników edukacji jest całkiem inna od tych szkoleń, którym interesują się przykładowo pracownicy laboratoriów. Dla nich zdecydowanie bardziej przydatne będzie szkolenie pomiary w laboratorium i inne związane z tą tematyką szkolenia. Dobieranie szkoleń w każdej sytuacji jest określone potrzebami i tym, co z danego szkolenia może wynieść ich uczestnik. Charakter szkoleń może być różny. W bardzo wielu sytuacjach są to wykłady czysto teoretyczne. W bardzo wielu przypadkach jednakże łączy się zajęcia teoretyczne z praktyką, bo tak najłatwiej jest sprawdzić to, czego nauczyliśmy się na szkoleniu. Od tego zależy także użyteczność szkolenia. Jeśli ktoś zapisuje się na szkolenie urządzenia w laboratorium, to zdecydowanie więcej dowie się, jeżeli do takiego laboratorium zostanie zaprowadzony i jeżeli już z dużą uwagą pokaże mu się, jak takie urządzenie działa i do czego może być wykorzystane. To da mu zdecydowanie większą wiedzę niż np kwieciste i bardzo dokładne opisy urządzeń i specyfiku ich działania. Są również szkolenia, których przedmiotem jest tylko i wyłącznie przekazanie wiedzy teoretycznej. Szkolenie zmiany w normie ISO 17025 będzie odnosiło się jedynie do przedstawienia takich zmian. Wiedza z tego zakresu będzie miała charakter jedynie teoretyczny.
Zobacz: szkolenie Czyszczenie linii.